האם מותר להשתמש במכשיר CPAP בשבת?

לא מעט אנשים סובלים מבעיות ומחלות נשימה וריאות כאשר מכשיר CPAP משמש אותם במהלך היום או הלילה, או שניהם יחדיו. בדרך כלל אנשים אלו לא יהיו בסכנת חיים מיידית אך למכשיר השפעה מיידית על בריאותם, תוך שהוא מונע מהם דום נשימה בלילה שכן יכול להיות מסוכן. מכאן עולה השאלה האם שימוש במכשיר מהווה חילול שבת או ששימוש בו הוא תחת הגדרת פיקוח נפש כמו במקרים אחרים? ננסה לענות על השאלה המורכבת. 

כיצד מכשיר CPAP עובד? 

מחולל חמצן, או כפי שהוא נקרא גם מכשיר CPAP ותפקידו הוא להזרים חמצן טהור לאנשים שסובלים ממחלות ריאה שונות ומדום נשימה בשינה. תפקידו של מכשיר סיפאפ הוא לספק חמצן בלחץ חיובי ממושך אל מערכת הנשימה דרך האף או הפה. החמצן נאסף מהאוויר, עובר הליך של סינון ואז מוזרם באמצעות מסכה אל מערכת הנשימה. המכשירים בעבר היו מתוכננים כך שהרופא המטפל היה קובע איזו כמות חמצן יש להעביר ואז היו מכוונים את המכשיר בהתאם, כיום המכשירים מבצעים בעצמם את הניטור ואת הקביעה לאיזו כמות של חמצן זקוק המשתמש במכשיר על פי נשימותיו. 

האם שימוש במכשיר מהווה חילול שבת?

לא מעט מהאנשים להם יש מכשיר סיפאפ ביום יום תוהים האם מותר להם לעשות בו שימוש גם בשבת, והאם השימוש לא מהווה חילול שבת למעשה. במקרה הזה עולה השאלה של פיקוח נפש ועד כמה מדובר באיכות חיים לעומת פיקוח נפש. ישנם רבנים שפסקו כי אנשים מחמת החשש לפיקוח נפש עתידי יוכלו לעשות שימוש במכשיר הרגיל. ידוע כי דום נשימה כאשר איננו מטופל יכול לגרום לבעיות בריאות רבות כמו השמנת יתר, סוכרת, יתר לחץ דם, שבץ, התקף לב והפרעות בקצב הלב. במקרים קלים עד בינוניים מומלץ להפחית במשקל, לשנות תנוחות בשינה, לפנות לרופא אף אוזן גרון כדי לבחון התקנת מתקנים אורליים שיכולים לסייע בדום הנשימה, ואם כל אלו לא סייעו – מכשיר סיפאפ יכול להיות הפתרון עבורם. 

לעשות שימוש במכשיר שומר שבת

לציבור הדתי ושומר המסורת והשבת היה קשה בתחילת הדרך להתמודד עם הדילמות סביב השימוש במכשירי CPAP, אך כיום ישנו פתרון מצוין עבור ציבור זה בדמות מכשיר cpap שומר שבת. המכשיר חדש יחסית בישראל ולכל אורך השבוע הוא פועל בתור מכשיר CPAP רגיל לכל דבר, עם זאת, יש לו כפתור שבת שמבצע ניתוק של החיישנים השונים ואת הלחץ ניתן לקבוע מראש על פי המלצת הרופא. בצורה כזו כל הצגים והמכשור כבים ומצד אחד אין חילול שבת אך גם לא פיקוח נפש בשל אי השימוש במכשיר. 

כיצד המכשיר פועל בשבת?

מכשירי CPAP תוכנתו כך שברגע שכפור השבת מופעל, הם מזרימים אוויר דרך הצינוריות למסכה המוצמדת לפנים. דגם מכשיר CPAP המותאם לשומרי שבת יודע כיצד לווסת את זרימת האוויר על פי הצורך בלבד, המכשיר למעשה יכול לחוש בתחילת השימוש מה יהיה הצורך של המשתמש והוא יבצע התאמה ספציפית אליו. כמו כן, אם המסכה נופלת מהפנים באמצע הלילה המכשיר יצפצף והוא גם יכבה את עצמו אוטומטית בסיום השימוש.

עוד כתבות מעניינות:

construction
כלכלה ומסחר

כיצד ניתן לקדם פרויקט תמא 38 תוך שמירה על בטיחות מרבית?

לנוכח האיום של רעידות אדמה בישראל, תוכנית תמ"א 38 הפכה לנושא מוכר בקרב הציבור והביאה לשינוי בכללי המשחק בכל הקשור לחיזוק מבנים והתחדשות עירונית. עם זאת, בעלי נכסים וקבלנים נתקלים לעיתים קרובות בקשיים בהשלמת פרויקטים אלה בקצב הרצוי, אחת הסיבות לכך היא על מנת לא לוותר על הבטיחות הנדרשת.

צילום
טכנולוגיה ודיגיטל

כיצד ידע פורמלי משפר את כישורי הצילום מעבר לרמות חובבניות?

בעולם העצום והמתפתח ללא הרף של הצילום, הוויכוח בין הערך של ידע פורמלי לבין הגישה הגולמית והבלתי מסוננת של צילום חובבני נמשך. בעוד שלשניהם יש את היתרונות שלהם, הבנת החשיבות של ידע בצילום יכולה לשפר משמעותית את כישוריו של הצלם מעבר לרמות חובבניות.

התמודדות עם אתגרים בשיפוץ

יציאה למסע שיפוץ מבטיחה את ההתרגשות של שינוי מרחב למשהו חדש ומותאם אישית. עם זאת, תהליך זה אינו נטול אתגרים – עיכובים, חריגות תקציב, בעיות בלתי צפויות ותקשורת לקויה יכולים כולם להוסיף שכבות של לחץ ומורכבות. מדריך זה עוסק באסטרטגיות מעשיות להתגברות על מכשולי שיפוץ נפוצים. היכנסו