שיעור מספר 12ב –מצגת 10– יחסי גומלין ותהליך יצירת שיתופי פעולה

אחריות חברתית של עסקים

** לא רשום כלום במצגת מלבד השקופיות ** (לצרף את המצגת לחומר הפתוח)

הרצאת אורח – אורנה שמעוני – קרן דואליס, קפה רינגלבלום, ליליות 18/6/2012

 

קרן דואליס – קרן ליזמות עסקית חברתית. קרן השקעות חברתית המובילה שינויים חברתיים בישראל באמצעות עסקים חברתיים למטרת רווח.

עסק חברתי – מטרתו היא ביטוי לשילוב ואיזון. למשל חברה בריאה

עוסקת בשילוב ואיזון פעילות עסקית שמעניינת אותם. בקרן זו המטרה

החברתית-מחפשים על הזמן את האיזון בין מטרה חברתית לפעילות

עסקית (יצירת רווח כלכלי).

ישנם מספר מודלים של עסקים חברתיים שפועלים

טוב יותר:

מה קרן דואליס רצתה לעשות? מה היתרונות?

יתרונות כלכליים בעסק חברתי:

  • עצמאות כלכלית לטווח הארוך – צמצום התלות בתרומות.
  • הרחבת הפעילות הכלכלית והחברתית
  • הגדלת מקורות מימון לפעילות חברתית שלא מהקופה הציבורית
  • הפיגת אוכלוסיות מנתרמות לתורמות

באמצעות עסק חברתי שהעמותה שותפה לו היא יכולה לקבל כספים כדי למנף את הפעילות החברתית שלה.

**סיפור מקרה – מסעדת ליליות – מסעדה שהייתה לפני שהקרן הגיעה, כ- 'לילי'. הוקמה על ידי עמותת על"ם. לעל"ם הייתה תכנית הכשרה ותעסוקה לנוער בסיכון שיש להם זיקה לתחום הבישול ובזמנו התכנית הצליחה אך המקום היה ריק. כשהם דיברו עם מנהל המסעדה על התחום העסקי הוא אמר שהם בגרעון גדול מאוד. הייתה סוג של הנפקה – קרן דואליס קנו את המסעדה והבטיחו להמשיך את הדרך של עמותת עלם. במסעדה יש עובדת סוציאלית במשרה מלאה. צוות המסעדה הבוגר עבר הגשרה מיוחדת לעבודה עם בני נוער.

בעסק חברתי כפי שדואליס תופסת – הוא למטרת רווח אבל לא למקסום רווח. כשהם נכנסו למסעדה הם שינו את השם לליליות – מינו שף מוכר שהיה גם מ"פ בכלא 4 – יש לו כמה יכולות משתלבות. שיווק ויח"צ, שיפוץ, תפריט אטרקטיבי, דירקטוריון מאזן עסקי חברתי – זהו דירקטוריון משותף ששם היו משני הצדדים – עסקי וחברתי. למשל אם יש חובות אי אפשר לפטר נערים כמו שעושים בעסק רגיל. הם עברו מחברה לתועלת הציבור לעסק חברתי בע"מ. ברגע שהתחילו לעבוד עם קרן דואליס מסק הסועדים גדל, מס' הנערים גדל, ישיבות דריקטוריון, עלויות הפרויקט החברתי. אם הייתה מתרומות הפכה להיות מהפעילות העסקית, התחילו לדבר במונחים של רווח והפסד.

לאחר שנה מהשותפות, פתחו מאפייהף נכנסו לשותפות עם קפה רינגלבלום.

על מנת שהפרויקט החברתי יצליח צריך שהעסק החברתי יצליח – בלי עסק חברתי מרוויח אין תכנית חברתית.

דואליס היא קרן השקעות חברתית. משקיעים ומלווים את העסקים החברתיים למטרות רווח. קרן השקעות חברתית – יש איזשהו מיזם שהקרן מאמינה בו ומשקיעה בו. 200-250 אלף ש"ח מעורבים בתכנון האסטרטגי, הליווי. רווחי הקרן חוזרים להשקעה במיזמים חדשים.

 

המודל ההיברידי:

קריטריונים של קרן דואליס להשקעה במיזמים:

  • תכנית עסקית וחברתית
  • החזון צריך להיות חלק מהתהליך שיבינו מה מנסים לעשות
  • לראות איך הראש חושב, איך חושבים שיתפתח התהליך ואיך יחזירו את ההשקעות .
  • יזם מחויב ומנוסה. ברוב המקרים היזמים באים מתוך עמותה אבל לעיתים זה גם יזם פרטי.

קרן דואליס היא קרן פרטית. עובדים 4 אנשים, יש גם יועצים למיניהם, מנטורים עסקיים. השותפות היא תמיד עם גורם חברתי מטפל (עמותה).

ההבדלים בין המודלים:

ליליות: מסעדה שהשותפים של דואליס הם על"ם. יש שם אנשי עסקים פרטיים שהם שותפים – הם מרוויחים אבל פחות.

Abilities: חברה פרטית שעושה התאמות לאנשים עם מוגבלויות, עוזרת להם למצוא עבודה ומלווה אותם בתהליך ההתאמה של העבודה למוגבלות שלו. הבעיה היא שאין עמותה אחת שמטפלת במוגבלות מסוימת.

החצר הנשית בנמל: חנות חברתית שקרן דואליס שותפה 50%. החנות מוכרת בגדי מותדים ומעצבים ישראלים. המעצבים תורמים את הבגדים ובחנות מתנהל עסק שהוא הכשרה ותעסוקה לבנות בסיכון שיש להן זיקה לאופנה. סטודנטים ומרצים לאופנה נותנים הכשרה לבנות. הרעיון הוא שהבנות האלו יקבלו הכשרה בתחומי החיים, לעמוד מול אנשים, מקבלות ידע בניהול מלאי, בניהול החנות.

קרן דואליס מעסיקה 52 בני נוער בסיכון – זוהי תכנית התערבות שיקומית.

Coffee and company: דואליס חברו ל HP שרצו לתרום לקהילה. הם רצו לפתוח בית קפה בתוך מתחם HP. הם פתחו בית קפה לעובדי החברה בו עובדים 4 בני נוער בסיכון.

הרעיון הוא שאנשים ישקיעו כמו בקרן הון סיכון רגילה ולא ירוויחו 40 אלף שקלים אלא ירוויחו למשל רק 20 אלף ו-20 אלף יהיו רווח חברתי – זו יזמות. להסתכל מחוץ לקופסא!

עוד כתבות מעניינות:

construction
כלכלה ומסחר

כיצד ניתן לקדם פרויקט תמא 38 תוך שמירה על בטיחות מרבית?

לנוכח האיום של רעידות אדמה בישראל, תוכנית תמ"א 38 הפכה לנושא מוכר בקרב הציבור והביאה לשינוי בכללי המשחק בכל הקשור לחיזוק מבנים והתחדשות עירונית. עם זאת, בעלי נכסים וקבלנים נתקלים לעיתים קרובות בקשיים בהשלמת פרויקטים אלה בקצב הרצוי, אחת הסיבות לכך היא על מנת לא לוותר על הבטיחות הנדרשת.

צילום
טכנולוגיה ודיגיטל

כיצד ידע פורמלי משפר את כישורי הצילום מעבר לרמות חובבניות?

בעולם העצום והמתפתח ללא הרף של הצילום, הוויכוח בין הערך של ידע פורמלי לבין הגישה הגולמית והבלתי מסוננת של צילום חובבני נמשך. בעוד שלשניהם יש את היתרונות שלהם, הבנת החשיבות של ידע בצילום יכולה לשפר משמעותית את כישוריו של הצלם מעבר לרמות חובבניות.

התמודדות עם אתגרים בשיפוץ

יציאה למסע שיפוץ מבטיחה את ההתרגשות של שינוי מרחב למשהו חדש ומותאם אישית. עם זאת, תהליך זה אינו נטול אתגרים – עיכובים, חריגות תקציב, בעיות בלתי צפויות ותקשורת לקויה יכולים כולם להוסיף שכבות של לחץ ומורכבות. מדריך זה עוסק באסטרטגיות מעשיות להתגברות על מכשולי שיפוץ נפוצים. היכנסו