פילוסופים, מצורעים ואוכלי אדם: היהודים בספרות ההלניסטית – אלכסנדר הגדול ותחילתה של התקופה ההלניסטית

עוד נימוק נגד האותנטיות של הקטע- יוסף נותן במקום אחר רשימה של כל הכוהנים הגדולים וחזקיה      לא נמצא שם. יש אפשרות שהמילה שהוא מתרגם ארכי (חשוב, מנהיג) היראוס (כוהן) יש  שני   תירגומים אפשריים, כוהן גדול או אחד מהכוהנים החשובים, תלוי איזה הסבר נותנים  למילה ואז המשמעות  שונה. בקשר לחזקיה, נמצא מטבע מן התקופה הפרסית שיש בו כיתוב "יהד" ותמונה של

ינשוף )כמקובל באתונה) והיה כיתוב של חזקיה. לא בטוחים שזה אותו חזקיה.

.88 כאן עוד נקודה שחוקרים חשבו שהיא אנכר' – כוהנים מקבלים מעשרות ועפי התורה הלויים הם אלו המקבלים את המעשרות ורק בהמשך תק בית שני הכוהנים מקבלים מעשרות, אז מתי היה

     השינוי הזה? המקורות לא ברורים בנק'  זו. התלמוד מספר שהשינוי הזה היה כבר בימי  עזרא, כלומר- מאה 5 לפני הספירה. עוד פרט לא מתאים, היו יותר כוהנים מ,.544 אולי הכוונה כאן זה לכוהנים רק בירושלים. זה דווקא נימוק לטובת האותנטיות של הציטוט, למה? אם היה יהודי שכתב את הקטע הזה אז הוא היה יודע טוב מאוד את כל הפרטים על היהודים, אבל מכיוון שמישהו שהיה

מרוחק מירושלים יכל לכתוב כזה דבר.

.82 בד"כ יוסף לא כותב דברים טובים על מי שיורד מארץ ישראל, אבל כאן הוא דווקא נוקט בעמדה שונה מהרגילה, והוא מציד בצורה חיובים את אלו היורדים למצרים. מבחינה היסטורית הירידה של היהודים למצרים מתועדת במקומות נוספים. בנקרופוליס ליד אלכסנדריה נמצאו קברים מזמן תלמי הראשון עם שמות של יהודים. יוסף במקומות אחרים מספר על יהודים שירדו למצרים ונכנסו לצבא של תלמי הראשון ואף נהנו מתפקידים רמים. עד שנת .2.. החוקרים לא קיבלו את הטענה הזאת של יוסף, חשבו שזה שקר או טענה אפולוגטית כלפי היהודים, והתייחסו לעדות הזאת של יוסף כלא אמתית לגמריי. כל זה השתנה כאשר נמצאו במצרים לפני .44 שנה פפירוסים, שמוכיחים שהיהודים

אכן שירת בצבא של תלמי. הפפירוסים מראים שהיהודים היו שותפים גם בבירוקרטיה, גם במסחר,

כלומר- הנוכחות היהודית הייתה מורגשת במאה 3,9,. לפני הספירה.

מה חזקיה החזיק ביד? כתב התיישבות מתלמי, זכויות שהקהילה היהודית קיבלה במצרים. שטרן

חושב שהוא הביא יחד איתו העתק של התורה והוא קיבל את הזכות ….

פוליטיאה= זכות שניתנה לקהילות בתוך עיר כמו אלכסנדריה. במקרה של היהודים הם זכו להתנהל

ע"פ התורה.

לכן יתכן שיוסף לא ראה בעצמו את הכתב ל

יוסף עובר לנושא אחר, מדבר על החוקים.

.24

הקטאיוס, יכול להיות שהוא מצא את הקטאיוס מצוטט ע"י מישהו אחר. לא מצטט בידיוק, כי אומר

"אנו" זה היהודים ולא הקטאיוס. יכול להיות שהטקס שהיה לפני יוסף עבר מציטוט ישיר למין סיכום.

:.2.

# הקטאיוס חיי בסוף המאה הרביעית ועכשיו מראה לנו משהו שהתרחש במאה הרביעית אבל לפני זמנו של הקטאיוס: מצגת, באותה תקופה יוון חתמה עם פניקיה על ברית נגד פרס, פניקיה קרובה  לא"י, באותה תקופה מרדו המצרים נגד הפרסים והצטרפו לברית של א"י ופיניקה ומצרים הצליחה להיות עצמאית כמעט 64 שנה. המלחמות של הפרסים עם המצרים לחמו אותם גם בא"י. מה זה קשור אלינו? זה מסביר את המשפט הזה שקראנו אצל יוסף על היחס המשפיל של השלטון הפרסי

כלפי היהודים. גם במאה חמישית היהודים היה להם לא קל תחת השלטון הפרסי, השליטים הפרסים

המשפט הזה של

לא עזרו להם, המלך הפרסי הבטיח תמיכה כספית אך זה לא קרה. כלומר-

הקטאיוס אצל יוסף, מוצא קשר, מעוגן במציאות ההיסטורית.

עוד פרט שחושבים לאנכ,' רדיפות דת היו רק אחרי זמנו של הקטאיוס, אך לא מן הנמנע גם בתקופה

הפרסית היו סיכסוכים, כגון במגילת אסתר.

.29  על  היחס של אלכסנדר  לגבי  מנהגים  של  עמים אחרים,  היה לו  יחס סובלני לגבי  המיעוטים

האתנים השונים.

.23 עוד נק המוכיחה חוסר אותנטיות, הערצה ליהודים שעשו את המקדשים של עמים אחרים.

חוקרים חושבים שלא יכול להיות שהקטאיוס אומר דבר כזה. גם בעבודתו על המצרים הוא משבח דברים מאוד רחוקים מהתפיסה היוונית ואז רואים שהמקרה הזה הוא לא עומד בוקום אלה מקרה

שיש לו מקרים דומים גם בעבודה של הקטאיוס על מצרים.

.20 יש פה בילבול בין פרסים לבבלים, הבבלים הם אלו שהיגלו את היהודים, לכן יש פה בעד

האותנטיות- כי הכותב היה רחוק מן המקום ולכן לא ידע.

-.25 ארורה, מידה מצרית. נימוק תומך שהקטאיוס כתב.

.28 מתאר את בית המקדש, המקדש לא היה במרכז ירושלים, למה הוא כותב שזה היה במרכז? כי במסורת היוונית המקדשים תמיד היו ממוקמים באמצע הישוב, זה לא תואם את המציאות. זה משפט

שמישהו כמו הקטאיוס יכל לכתוב, ומישהו יהודי לא יכל לכתוב כי הוא יודע- נימוק תומך.

.22 אש ולא מנורה, מישהו זר שלא יודע שיש מנורה, מדבר על אור באופן כללי.

אין פסל ותמונה- להבדיל ממה שהיה מקובל מהעולם העתיק. 944  השתתפות היהודים בצבא של אלכסנדר, נחשבה זמן  רב כהמצאה אבל כבר .44  שנה  יודעים

שזה נכון כי יש פפירוסים המאשרים את זה.

האם הקטאיוס השתתף בעצמו  במסע של אלכסנדר?  אין  עוד מקום שאומר  זאת..  אבל אולי זה כן

נכון.

94. אם היה יהודי שהיה כותב ורצה לציין שהוא היה קשת טוב, הוא לא היה מוסיף את הפרט הזה

שהוא היה קשת טוב בין היוונים לבין הברברים, זאת נקודת מבט יוונית, העולם מתחלק לשניים-

יוונים וברברים- מושג יווני לחלוטין, ולכן הפרט הזה גם תומך באותנטיות.

943 ציפורים הידע הזה בצפייה אחרי מעוף הציפורים לא היה מקובל אצל היהודים אז זה עוד נימוק תומך, כי זה

שייך לעולם הפנימי של היוונים.

עוד כתבות מעניינות:

שואה, רקע היסטורי ודיון היסטורי

יש לפגוע ביהודים בכמה דרכים: כלכלית הפגיעה הכלכלית ביהודים לא ממש מתרחשת מה שכן, היהודים גם עדיין חשובים לכלכלה היהודית. ע"פ שאחט, שהוא שר האוצר

שאלת המזרח

אביו של מאיר בוזגלו, רבי דוד בוזגלו. היה פייטן מבית שאן, מהפריפריה מהדור הראשון. הדור הראשון מהפריפריה פחות התמודד עם קיפוח ולכן היה יכול להצליח.

שאלת המזרח

אוריינטליזם כנושא, לא עומד בפני עצמו, הוא תמיד קשור לנושאים אחרים. כשהאוריינטליזם עומד בפני עצמו הוא נשאר ברובד של מוצא וצבע עור. כשהוא נכנס להיבטים