ריבוד בחברה הישראלית – השסע האתני מזרחים-אשכנזים

היבט מרחבי של החלוקה העדתית:

עד שנות ה90- התקיימה במידה רבה בישראל חלוקה עדתית בתוך המרחב. חלק גדול

מהמזרחים התגוררו בעיירות פיתוח, במושבים ובשכונות העוני של הערים הגדולות. אשכנזים התרכזו בעיקר בערים הגדולות הוותיקות ובשכונות המבוססות בערים. אףפעם לא הייתה הפרדה על בסיס עדתי בישראל, סגרגציה. גם אם בעיירות הפיתוח הייתה דומיננטיות של יוצאי אסיה ואפריקה – לא רק הם התגוררו שם. זה לא מצב של סגרגציה כמו שהתקיימה בארה״ב של אזורים שחורים לעומת אזורים לבנים. לצד זאת, היו וישנם

ישובים בהם עדיין יש אינטגרציה על בסיס מרחב במימדים גדולים – ב״ש, לוד, ראשל״צ. בערים האלה הייתה יותר אינטגרציה מבחינת קבוצות אתניות. העלייה מברית המועצות בשנות ה90- שברה במידה רבה את החלוקה שהייתה על בסיס המרחב בין מזרחים

לאשכנזים משום שחלק לא מבוטל מהמהגרים מברה״מ נכנסו לישובים שהיו הומוגניים

מבחינה עדתית, כמו קריית שמונה או אופקים. ביישובים האלה חל מאז ההגירה הזו שינוי.

ד. אינטגרציה חברתית:

·   רשתות חברתיות: חדעדתיות. הכוונה לכל מארג הקשרים שיש לנו, קשרי

משפחה, חברים, מכרים מסוגים שונים. זה יכול לנוע ממאות אנשים לאלפי אנשים אם אתה לוקח בחשבון גם קשרים ישירים וגם עקיפים. הרשתות מחברות את הפרט לקהילות שונות, יוצרות נגישות לסוגים שונים של משאבים. אין הרבה מחקרים על רשתות חברתיות על בסיס אתני, אבל יש שני מחקרים. עד שנות ה,90- המחקר של

דני ממן מלמד שכאשר בודקים את הרשתות החברתיות הן חד-עדתיות. כלומר, כששואלים את האנשים מי החברים שלו ועם מי הם מתייעצים – רוב המרכיבים של הרשת של נחקרים ממוצא אשכנזי היו ממוצא אשכנזי ורוב המרכיבים של הרשת של מזרחים היו ממוצא מזרחי. ככל שרמת ההשכלה של מזרחים גדלה, כך גדל הסיכוי

שהרשת תהיה יותר מגוונת מבחינה אתנית. גם אצל מזרחים בעלי השכלה אקדמית, חלק משמעותי מהרשת יהיה ממוצא מזרחי אבל יש יותר סיכוי שיהיו גם אנשים ממוצא אשכנזי. זה לא קורה אצל אשכנזים. המחקר השני היה מכוון רק לסטודנטים שנולדו בישראל ושההורים שלהם נולדו בישראל – והשאלה הייתה האם בדור השלישי נשברו המחיצות העדתיות. היא רצתה לבחון האם יש עניין של בחירה )העדפה לאנשים שדומים לך( או עניין מבני של ההזדמנויות. הטענה שבאוניברסיטה יש יותר סיכוי לקשרים בין-עדתיים ואילו במכללה יש פחות סיכוי. היא מצאה שגם בדור שלישי עדיין הרשתות החברתיות נותרו עדתיות. גם סטודנטים

באוניברסיטה שנולדו בישראל והוריהם נולדו בישראל, עדיין אם הם ממוצא מזרחי רוב החברים שלהם יהיו ממוצא מזרחי. סטודנטים ממוצא אשכנזי גם הם יעדיפו

אשכנזים. זה מלמד על מגמה – הרשתות החברתיות הן עדיין נפרדות.

·   דפוסי נישואין: מספר כורי היתוך – בתוך הקבוצות, בין הקבוצות

כשאנו מדברים על נישואים בין-עדתיים יש לדבר על מספר כורי היתוך, מספר זירות של נישואין בין-עדתיים. יש לדבר על נישואים בתוך הקבוצות העדתיות ובין

הקבוצות. בתוך הקבוצות, מה שהתרחש בחברה בישראל כבר בתקופה הטרום- מדינתית ועד היום – אנשים שבאו מאירופה יותר ויותר נישאו בינם לבין עצמם שלא על בסיס ארץ מוצא ספציפית, כך שנוצרה קבוצה של אשכנזים מעורבבים בינם

לבין עצמם. זה התרחש כבר בתקופה הטרום מדינתית, והתעצם בשנות ה50- וה- .60 תהליך דומה, יותר איטי, מתרחש בין יוצאי אסיה ואפריקה. ראינו יותר ויותר נישואים בין אנשים ממוצא מזרחי בינם לבין עצמם. גם אצל מזרחים יותר התחתנובתוך הקבוצה. תהליך שני, הוא נישואים בין הקבוצות – בין מזרחים לאשכנזים. מה

שבולט בתהליך הזה הוא שלאורך השנים גדל שיעור הנישואין הביןעדתיים. מלכתחילה הוא היה יחסית גבוה – ב1955- 12% מכלל הנישואין בישראל היו

נישואין בין מזרחים לאשכנזים. זה הלך וגדל, והגיע ל30%- מכלל הנישואין בישראל. מ10%- בשנות ה50- ל30%- כיום. אם מסתכלים על הזוגות האלה שנישאו

בנישואים בין הקבוצות, אפשר לראות כמה תופעות מאוד מעניינות. זה קשור ל״שוק הנישואין״ – זה לא רק אהבה, זה שוק – יש היצע וביקוש ומקומות שיש בהם יותר סיכוי ליצור מפגש כמו אוניברסיטה, שירות צבאי וכו.' כשאנחנו מנתחים את השוק

הזה רואים שיש קבוצת חברתיות מסוימות שיותר נוטות להינשא בנישואין בין-

עדתיים. ככל שאנשים דומים זה לזה מבחינת השכלה, נמצא סיכוי יותר גדול

לנישואין בין-עדתיים. הסיכוי של סטודנט ממוצא מזרחי להתחתן בנישואים בין- עדתיים גדול יותר מהסיכוי שלו להתחתן בנישואים תוך-עדתיים. ילדים שהם תוצר של נישואים מעורבים, לא מתחתנים עם ילדים אחרים שהם גם מעורבים אלא או עם

מזרחים או עם אשכנזים. אין נטייה להינשא לאנשים דומים.

אפשר לומר שלאורך הזמן אשכנזים הלכו והתגבשו לקבוצה אחת מבחינת נישואים, ומזרחים עברו את אותו תהליך בשלב מאוחר יותר. נישואים מעורבים בשיעור לא

מבוטל.

מה קורה מבחינת דפוסי הנישואין בין מזרחים ואשכנזים עם רוסים? בשנות ה50-

הייתה הגירה המונית של יוצאי אסיה-אפריקה ואירופה-אמריקה. בשנות ה90-

הגירה של מיליון וניתן היה לנחש שיקרה תהליך דומה – אבל זה לא המקרה. האוכלוסייה של יוצאי ברה״מ היא דיי גדולה והם נישאים בינם לבין עצמם ופחות עם

הוותיקים, גם עם המזרחים וגם עם האשכנזים.

עוד כתבות מעניינות:

תשלומים
כלכלה ומסחר

כיצד ניתן למנוע הונאות צ'קים באמצעות צ'קים דחויים וניקוי צ'קים?

בתקופה שבה עסקאות פיננסיות עוברות יותר ויותר לאונליין, מכשירים מסורתיים כמו שיקים עדיין ממלאים תפקיד מכריע בעסקאות אישיות ועסקיות. עם זאת, עם הנוחות של שיקים מגיעה הסיכון להונאה, במיוחד עם שיקים דחויים – כלי פיננסי נפוץ המיועד לעסקאות נדחות.

מדריך טיולים קיצי לשומרי כשרות

טיול בקיץ מציע הזדמנות יוצאת דופן לחקור יעדים חדשים, להיטמע בתרבויות שונות ולהירגע מהשגרה היומיומית, במיוחד בימים טרופים אלה. עם זאת, עבור רבים מאיתנו, שומרי הכשרות, תכנון טיול קיץ כרוך ביותר מבחירת יעד והזמנת טיסות. הוא דורש שיקול דעת זהיר כדי להבטיח שחוקי הכשרות, הפרקטיקות הדתיות ואורח החיים הכללי היהודי יכובדו. כאן תכנון מראש הופך לא רק למועיל אלא לחיוני.

construction
כלכלה ומסחר

כיצד ניתן לקדם פרויקט תמא 38 תוך שמירה על בטיחות מרבית?

לנוכח האיום של רעידות אדמה בישראל, תוכנית תמ"א 38 הפכה לנושא מוכר בקרב הציבור והביאה לשינוי בכללי המשחק בכל הקשור לחיזוק מבנים והתחדשות עירונית. עם זאת, בעלי נכסים וקבלנים נתקלים לעיתים קרובות בקשיים בהשלמת פרויקטים אלה בקצב הרצוי, אחת הסיבות לכך היא על מנת לא לוותר על הבטיחות הנדרשת.