ריבוד בחברה הישראלית – השסע האתני מזרחים-אשכנזים

היבט מרחבי של החלוקה העדתית:

עד שנות ה90- התקיימה במידה רבה בישראל חלוקה עדתית בתוך המרחב. חלק גדול

מהמזרחים התגוררו בעיירות פיתוח, במושבים ובשכונות העוני של הערים הגדולות. אשכנזים התרכזו בעיקר בערים הגדולות הוותיקות ובשכונות המבוססות בערים. אףפעם לא הייתה הפרדה על בסיס עדתי בישראל, סגרגציה. גם אם בעיירות הפיתוח הייתה דומיננטיות של יוצאי אסיה ואפריקה – לא רק הם התגוררו שם. זה לא מצב של סגרגציה כמו שהתקיימה בארה״ב של אזורים שחורים לעומת אזורים לבנים. לצד זאת, היו וישנם

ישובים בהם עדיין יש אינטגרציה על בסיס מרחב במימדים גדולים – ב״ש, לוד, ראשל״צ. בערים האלה הייתה יותר אינטגרציה מבחינת קבוצות אתניות. העלייה מברית המועצות בשנות ה90- שברה במידה רבה את החלוקה שהייתה על בסיס המרחב בין מזרחים

לאשכנזים משום שחלק לא מבוטל מהמהגרים מברה״מ נכנסו לישובים שהיו הומוגניים

מבחינה עדתית, כמו קריית שמונה או אופקים. ביישובים האלה חל מאז ההגירה הזו שינוי.

ד. אינטגרציה חברתית:

·   רשתות חברתיות: חדעדתיות. הכוונה לכל מארג הקשרים שיש לנו, קשרי

משפחה, חברים, מכרים מסוגים שונים. זה יכול לנוע ממאות אנשים לאלפי אנשים אם אתה לוקח בחשבון גם קשרים ישירים וגם עקיפים. הרשתות מחברות את הפרט לקהילות שונות, יוצרות נגישות לסוגים שונים של משאבים. אין הרבה מחקרים על רשתות חברתיות על בסיס אתני, אבל יש שני מחקרים. עד שנות ה,90- המחקר של

דני ממן מלמד שכאשר בודקים את הרשתות החברתיות הן חד-עדתיות. כלומר, כששואלים את האנשים מי החברים שלו ועם מי הם מתייעצים – רוב המרכיבים של הרשת של נחקרים ממוצא אשכנזי היו ממוצא אשכנזי ורוב המרכיבים של הרשת של מזרחים היו ממוצא מזרחי. ככל שרמת ההשכלה של מזרחים גדלה, כך גדל הסיכוי

שהרשת תהיה יותר מגוונת מבחינה אתנית. גם אצל מזרחים בעלי השכלה אקדמית, חלק משמעותי מהרשת יהיה ממוצא מזרחי אבל יש יותר סיכוי שיהיו גם אנשים ממוצא אשכנזי. זה לא קורה אצל אשכנזים. המחקר השני היה מכוון רק לסטודנטים שנולדו בישראל ושההורים שלהם נולדו בישראל – והשאלה הייתה האם בדור השלישי נשברו המחיצות העדתיות. היא רצתה לבחון האם יש עניין של בחירה )העדפה לאנשים שדומים לך( או עניין מבני של ההזדמנויות. הטענה שבאוניברסיטה יש יותר סיכוי לקשרים בין-עדתיים ואילו במכללה יש פחות סיכוי. היא מצאה שגם בדור שלישי עדיין הרשתות החברתיות נותרו עדתיות. גם סטודנטים

באוניברסיטה שנולדו בישראל והוריהם נולדו בישראל, עדיין אם הם ממוצא מזרחי רוב החברים שלהם יהיו ממוצא מזרחי. סטודנטים ממוצא אשכנזי גם הם יעדיפו

אשכנזים. זה מלמד על מגמה – הרשתות החברתיות הן עדיין נפרדות.

·   דפוסי נישואין: מספר כורי היתוך – בתוך הקבוצות, בין הקבוצות

כשאנו מדברים על נישואים בין-עדתיים יש לדבר על מספר כורי היתוך, מספר זירות של נישואין בין-עדתיים. יש לדבר על נישואים בתוך הקבוצות העדתיות ובין

הקבוצות. בתוך הקבוצות, מה שהתרחש בחברה בישראל כבר בתקופה הטרום- מדינתית ועד היום – אנשים שבאו מאירופה יותר ויותר נישאו בינם לבין עצמם שלא על בסיס ארץ מוצא ספציפית, כך שנוצרה קבוצה של אשכנזים מעורבבים בינם

לבין עצמם. זה התרחש כבר בתקופה הטרום מדינתית, והתעצם בשנות ה50- וה- .60 תהליך דומה, יותר איטי, מתרחש בין יוצאי אסיה ואפריקה. ראינו יותר ויותר נישואים בין אנשים ממוצא מזרחי בינם לבין עצמם. גם אצל מזרחים יותר התחתנובתוך הקבוצה. תהליך שני, הוא נישואים בין הקבוצות – בין מזרחים לאשכנזים. מה

שבולט בתהליך הזה הוא שלאורך השנים גדל שיעור הנישואין הביןעדתיים. מלכתחילה הוא היה יחסית גבוה – ב1955- 12% מכלל הנישואין בישראל היו

נישואין בין מזרחים לאשכנזים. זה הלך וגדל, והגיע ל30%- מכלל הנישואין בישראל. מ10%- בשנות ה50- ל30%- כיום. אם מסתכלים על הזוגות האלה שנישאו

בנישואים בין הקבוצות, אפשר לראות כמה תופעות מאוד מעניינות. זה קשור ל״שוק הנישואין״ – זה לא רק אהבה, זה שוק – יש היצע וביקוש ומקומות שיש בהם יותר סיכוי ליצור מפגש כמו אוניברסיטה, שירות צבאי וכו.' כשאנחנו מנתחים את השוק

הזה רואים שיש קבוצת חברתיות מסוימות שיותר נוטות להינשא בנישואין בין-

עדתיים. ככל שאנשים דומים זה לזה מבחינת השכלה, נמצא סיכוי יותר גדול

לנישואין בין-עדתיים. הסיכוי של סטודנט ממוצא מזרחי להתחתן בנישואים בין- עדתיים גדול יותר מהסיכוי שלו להתחתן בנישואים תוך-עדתיים. ילדים שהם תוצר של נישואים מעורבים, לא מתחתנים עם ילדים אחרים שהם גם מעורבים אלא או עם

מזרחים או עם אשכנזים. אין נטייה להינשא לאנשים דומים.

אפשר לומר שלאורך הזמן אשכנזים הלכו והתגבשו לקבוצה אחת מבחינת נישואים, ומזרחים עברו את אותו תהליך בשלב מאוחר יותר. נישואים מעורבים בשיעור לא

מבוטל.

מה קורה מבחינת דפוסי הנישואין בין מזרחים ואשכנזים עם רוסים? בשנות ה50-

הייתה הגירה המונית של יוצאי אסיה-אפריקה ואירופה-אמריקה. בשנות ה90-

הגירה של מיליון וניתן היה לנחש שיקרה תהליך דומה – אבל זה לא המקרה. האוכלוסייה של יוצאי ברה״מ היא דיי גדולה והם נישאים בינם לבין עצמם ופחות עם

הוותיקים, גם עם המזרחים וגם עם האשכנזים.

עוד כתבות מעניינות:

הזמנת קרטונים למעבר אונליין
כדאי לדעת

הזמנת קרטונים לאריזה אונליין

הזמנת קרטונים לאריזה אונליין הפכה לפופולרית יותר ויותר בשנים האחרונות, במיוחד עבור אנשים העומדים בפני מעבר דירה. קניית קרטונים באינטרנט מציעה נוחות, מגוון אפשרויות ולעתים קרובות גם חיסכון כספי בהשוואה לקניה בחנויות פיזיות. במאמר זה נסקור את היתרונות והטיפים החשובים להזמנת קרטונים לאריזה אונליין, תוך התמקדות בקרטונים לאריזה למעבר דירה.

אהבה
בלוג

כיצד ניתן להחלים מפגיעה של בגידה רגשית?

בגידה רגשית מתייחסת לפיתוח קשר קרוב ואינטימי עם מישהו מחוץ למערכת יחסים מחייבת, מבלי מעורבות של אינטימיות פיזית. בניגוד לרומנים פיזיים, בגידה רגשית עשויה להיות פחות גלויה אך יכולה להשפיע עמוקות על הדינמיקה של מערכת היחסים. היא כרוכה בשיתוף מחשבות אישיות, רגשות וקשרים שאידיאלית אמורים להיות בלעדיים לבני הזוג המעורבים. צורה זו של בגידה יכולה להוביל לתחושות של בגידה ופגיעה, ולהשפיע על האמון והמרקם הרגשי של מערכת היחסים.

בלוג

אלגנטיות ונוחות יחד? מתאים לך!

כאשר מחפשים לשלב בין נוחות לאלגנטיות בבחירת הלבשה יומיומית, ישנם מספר טיפים שיכולים לסייע לך להתאים את הסטייל לסביבות השונות שבהן אתה מטיילת. בחרנו כמה טיפים שיסייעו לך להרגיש נוח ובטוח בכל רגע ובכל אירוע